Sunday, March 30, 2014

PENTINGKAH PROTEIN?

protein

PENTINGKAH PROTEIN?

Our body need protein to grow BIG & Strong! It's a basic material of all living cells and organ-building block of the body. Stuktur asas badan manusia adalah sel. Segala penyakit pada zaman moden ini disebabkan oleh pengumpulan sel-sel yang LEMAH & KURANG SIHAT. Keperluan protein yang mencukupi dikatakan kunci kesihatan yang optimum – protein diperlukan untuk menghasilkan hormones, enzymes, antibodies and neurotransmitter.

25% daripada badan kita berasal (diperbuat?) daripada Protein. – kuku, rambut, kulit, otot-otot adalah protein. Malah Dr. Bruce Miller dalam bukunya mengatakan kita adalah protein.

Protein berasal dari perkataan Greek (PROTOS) bermaksud – 'the first' dan badan kita terdiri daripada :-

1. 66% Water
2. 25% Protein
3. 8% Fats
4. 1% Combination of Minerals & Vitamins
TOTAL: 100%

Sebarkan kebaikan Hanis khiri | 0193668530 Taqwathealth.blogspot.com


Setiap orang punya pilihan



Setiap orang punya pilihan
Pilih jadi baik
Plih jadi rajin
Pilih jadi kaya
Anda yang memilih 
anda yang perlu berusaha

Sebarkan kebaikan
Hanis khiri | taqwathealth.blogspot.com
 

Ujian itu indah jika kita percaya dan yakin dengan takdir Allah


Ujian itu indah jika kita percaya dan yakin dengan takdir Allah

Tahun 2013

Allah beri ujian pada aku
Ujian yang berat pada aku
Kerana Allah sayang pada aku
Allah tahu aku mampu hadapinya

Bayangkan anda..impianku adalah mendapat ijazah kelas pertama dari mula penggajian aku bertekad untuk mak ayah dan aku sendiri

Tapi Allah beri ujian pada aku
Hanya 0.02 sahaja jurangnya untuk aku mendapat apa yang yang aku idam-idamkan

Kecewa dan sedih tak dapat lari dari aku...aku redha Ya Allah

Ada hikmahnya disebaliknya

Jutawan muslimah mungkin rezeki aku

Aku akan buktikan dan berusaha bersungguh - sungguh. InsyaAllah atas izin Allah aku bakal bersama masters shaklee yang berjaya aamiin
 


Sebarkan kebaikan Hanis khiri | 0193668530 Taqwathealth.blogspot.com


Dulu-dulu dan Sekarang-sekarang



Dulu aku malu
Dulu aku taktahu
Dulu aku takmau

Dulu dulu..itu dah lepas
Yang penting sekarang

Sekarang aku yakin
Sekarang aku tahu
Sekarang aku mau

Jutawan muslimah itulah cita-citaku memberi manfaat pada orang lain

Sebarkan kebaikan
Hanis khiri | 0193668530 
Taqwathealth.blogspot.com
 

GABUNGAN HEBAT ESP


GABUNGAN HEBAT ESP 

HANYA TINGGAL 1 HARI SAHAJA

✔ Promosi BULAN MARCH SAHAJA
✔ ESP Buy 6 FREE 1
✔ FREE MEMBERSHIP SHAKLEE
✔ FREE CASH BACK
***tolong amik order dari kawan-kawan dan sedara-mara seramai 6 orang,
anda ambik yang FREE 1 canister, FREE MEMBERSHIP, & FREE CASH BACK .. ^_<
untungnya!!!!!!

bulan ini sangat hot dengan promosi hebat ESP dan ESP juga memberi pelbagai fungsi bila digabungkan dengan vitamin lain

➽ SET KULIT
✿Bila digabung bersama VITAMIN E = membantu masalah kulit yang kusam, eye bag dan lebam bawah mata. Amazingly, bukan hanya kulit wajah yang makin flawless, kulit tumit kaki yang kasar berduri pun boleh licin semula tau.Try it….saya dah cuba amalkan secara konsisten dan ia sememangnya menjadi!!!

➽ SET MENYUSU
✿ Bila digabung bersama ALFALFA = membantu masalah penyusuan para ibu. Bagaimana ia membantu? Tentu sekali sebagai pemberi sumber protein utama yang akan menjadi komposisi utama susu badan. Alfalfa membantu sebagai milk booster yang membantu membanyakkan susu. Gabungan kedua-dua vitamin ini sudah tentu memberi tenaga segera dan berpanjangan bagi sesetengah ibu yang letih menyusu.

➽ SET MIGRAIN
✿ Bila digabung bersama OSTEMATRIX = melegakan masalah migrain. Tahukah anda, antara penyebab migrain adalah disebabkan kekurangan magnesium di dalam badan? Ostematrix adalah supplement yang bersumberkan kalsium dan magnesium. Jadi elok sangatlah penderita migrain ambil set migrain

➽ SET IBU HAMIL
✿ Bila digabung bersama VITALEA = terhasillah supplement superb yang memberi tenaga berpanjangan kepada ibu hamil. Highly recommended kepada ibu hamil yang mempunyai DIABETIS kerana set ini mampu mengawal paras gula, ibu hamil yang ada bacaan HB yang rendah dan ibu hamil yang banyak sangat tanggungjawab sehingga badan merasa letih tak bermaya.

➽ SET KESUBURAN WANITA
✿ Bila digabung bersama GLA COMPLEX = khas buat wanita yang telah lama menunggu kehadiran penyeri rumahtangga. GLA membantu menghasilkan lendiran kesuburan dan ESP membantu perlekatan telur-telur yang dihasilkan. Peluang untuk sperma menuju ke arah telur-telur ini dan bersenyawa menjadi lebih tinggi. Juga bagus untuk wanita yang telah banyak kali keguguran akibat rahim yang lemah.

➽ SET GASTRIK
✿ Bila digabung bersama PEPPERMINT GINGER PLUS = Bagi penderita gastrik, anda tentu tahu betapa peritnya apabila sakit menyerang. Ambil ESP sebelum makan dan rasailah perbezaan. Tentu sekali tiada lagi pedih perut. Ditambah pula dengan 2 biji peppermint selepas makan, tentu sekali perut tidak dimasuki angin dan sentiasa nyaman.

➽ SET IBU HAMIL II
✿ Bila digabung bersama OMEGA GUARD = sesuai diambil ibu hamil bagi membekalkan kandungan omega, DHA & EPA kepada bayi dalam kandungan. Hasilnya?? Pengambilan fish oil sememangnya digalakkan dan telah sekian lama diamalkan oleh kaum paling bijak di dunia. Bayi anda berkemungkinan akan lebih bijak dan mempunyai IQ yang tinggi. Dengan izin Allah jua…

➽ SET RAMBUT
✿ Bila digabung bersama ZINC = hasilnya rambut hitam lebat, tiada masalah hujung rambut bercabang atau masalah keguguran rambut. Protein yang terdapat di dalam ESP membantu menguatkan folikel-folikel rambut yang menghalang daripada putus atau gugur. Dan kekurangan zinc sememangnya antara punca rambut bermasalah.

➽ SET WEIGHT GAIN
✿ Bila digabung bersama MEALSHAKES = bagus untuk anda yang sedang tercari-cari set weight gain. Gabungan keduanya memang membantu anda menaikkan berat badan dengan cara yang sihat. Bukan berat naik dengan lemak atau kolestrol yea..tetapi berat dengan otot yang menjamin kesihatan berpanjangan

➽ SET TENAGA
✿ Bila digabung bersama PERFORMANCE DRINK = cuba shake kedua minuman ini bersama. Tambah ais maka memang menyegarkan. Bagi anda yang kerap bertugas sehingga lewat malam, pemandu teksi atau pekerja shift, anda wajib ambil kedua minuman ini. Selain menyegarkan, ia juga memberi tenaga segera dan berpanjangan.

➽ SET SLIMMING/ REPLACEMENT MEAL
✿ Bila digabung bersama CINCH = Bertindak sebagai meal replacement. ESP ambil sebagai breakfast, CINCH sebagai dinner. Seminggu dah boleh nampak kesan positif. Cara menurunkan berat dengan selamat tanpa menggeleberkan bahagian badan anda. Otot anda masih terjaga walaupun berat dah turun. Bermakna hanya lemak dan kolestrol yang telah tiada.

➽ SET GEBU-GEBAS
✿ Bila digabung bersama KOLAGEN = Ni baru dikatakan set gebu gebas. Bila kedua ni bergabung, fungsi dah jadi macam botox dah, Tetapi cara halal dan tidak menyakitkan malah sedapppp…. Ambil secara konsisten, dan rasai perbezaan kulit wajah dan keanjalan mana-mana parts pada badan anda. Confirm suami jatuh cinta buat kali yang ke berapa ntah…hihi

ESP SANGAT HOT KERANA MEREKA SUDAH RASAI KESANNYA DAN ESP MEMBERI BANYAK MANFAAT PADA ORANG RAMAI
JOM KITA LIHAT TESTIMONIAL Pengguna ESP Shaklee –
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.835335946481883.1073741828.535791329769681&type=3&uploaded=4

RUGI JIKA ANDA TIDAK AMIK PELUANG YANG HANYA SEKALI 2 TAHUN INI

Untuk dapatkan SEKARANG Combo ESP super best SEMENTARA MASIH ADA


Sebarkan kebaikan
Hanis khiri | 0193668530 
Taqwathealth.blogspot.com
 

Saturday, March 29, 2014

Kelebihan Menjadi Ahli Shaklee: INGAT 3 C



Ingin dapatkan shaklee dengan harga murah?
Makan shaklee tapi tak jadi ahli..ruginya
Mencari pendapatan sampingan? 

Semuanya shaklee beri peluang itu 
Anda yang rugi xamik peluang ini

Rezeki itu dari Allah tapi kita kena berusahala bukan golek2 duit turun dari langit..karut semuanya

Mahal ka rm75?
Jika anda join sekarang..
Ce kira kita buat biz 10 tahun tapi bayar rm75 sahaja
1 tahun hanya rm7.5 ringgit shaja
1 bulan hanya rm 0.625 sen..
Bonus masuk..wahhhh lebih 2, 3, 4 , 5 angka

Kami akan berikan yang terbaik dan guide sebaiknya kerana itu amanah kami

Join us one hepi family 

Sebarkan kebaikan
Hanis khiri | 0193668530 
Taqwathealth.blogspot.com


Malunya aku


malunya aku melihat generasi kini
kemodenan diagung-agungkan
ajaran islam ditinggilkan dari sisi
hanya hiburan menjadi santapan


malunya aku melihat al-Quran ditinggilkan
buku-buku barat di sanjung tinggi
rujukan utama bukan lagi Al-Quran 
tapi undang-undang barat dirujuki


malunya aku melihat judi arak bermaharajalela
muda mudi berhibur hingga ke pagi
pergaulan bebas dimana-mana
inilah generasiku iman sudah pergi


malunya aku hanya mampu melihat
anak-anak muda merosakkan akidah
sedarlah dari mimpi mainan barat
dekati kembali Al-Quran dan hadis Rasulullah


Sebarkan Kebaikan
Hanis Khiri

Semangat yang Hilang



Mudah hilang mudah datang
itulah semangat
kadang kuat kadang lemah
kuatkanlah semangatku Ya Allah

Hanya pada Allah aku menyerah
betapa hina dan kerdilnya aku
bila sedih aku mengingatiMU
bila gembira melupakanMU

kuatkan imanku Ya Allah
dalam dunia yang penuh fitnah dunia
aku mahu hidup sebagai orang yang bermanfaat

Jom bersemangat mengharungi hidup ini
Yakin ALLAH sentiasa ada untuk kita

Sebarkan Kebaikan
hanis khiri



Untukmu Sahabatku..

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Khas untuk sahabatku, di SKRPM, SMKRPK, UITM dan tidak kira dimana-mana….terima kasih kerana sudi berkawan dengan saya,terlalu banyak kenangan kita bersama, tidak kira pahit ataupun manis. Di sini saya nak meminta maaf andai kata bicaraku telah menguris hatimu sahabat, andai kata tingkah lakuku telah melukakan hatimu teman, andai kata fikiran dan hatiku telah mengecewakanmu.. dengan setulus hatiku minta maaf dan mengharapkan kemaafan dari korang semua, maafkan diriku ini yang lemah ini dan tidak lepas dari melakukan kesilapan.Semoga persahabatan kita hingga ke syurga..ameen
sahabat
ingin aku singkap
kembali
kenangan lama agar
bersemi
ingin kuulangi kisah
lalu

ingatlah aku sebagai 
rakanmu
kenanglah aku dalam
doamu
begitu indahnya kisah
 dahulu
engkau sebagai temanku
layarkanlah impian
doamu
sesungguhanya aku
masih mengingatimu
sebagai kawan, rakan
dan teman
semoga kita diberkati Allah SWT

ku doakan kepada Allah SWT..
untukmu agar kau sahabatku
bahagai didunia
dan akhirat






Friday, March 28, 2014

Solat memiliki segala-galanya



Solat memiliki segala-galanya

“Tidak peduli dimanakan kita berada,jangan pernah meninggalkan shalat…”Penjelasan Tentang Wajibnya Shalat Dalam Berbagai Keadaan
Shalat Adalah Ibadah Para NabiSesungguhnya ibadah shalat bukanlah dikhususkan bagi umat Nabi Muhammad shalallahu alaihi wasallam, bahkan juga disyari’atkan kepada para nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad shalallahu alaihi wasallam. Mereka pun memerintahkan kepada umat-umat mereka untuk mengerjakan shalat. Allah subhanahu wata’ala berfirman :“Isma’il adalah seorang nabi dan rasul, dan ia menyuruh ahlinya (yakni umatnya) untuk mendirikan shalat, menunaikan zakat.” (Maryam: 54-55)
“Dan Aku telah memilih kamu (Musa), maka dengarkanlah apa yang akan diwahyukan kepadamu! Sesungguhnya Aku ini adalah Allah, tidak ada sesembahan yang berhak diibadahi kecuali Aku, dan dirikanlah shalat untuk mengingatku.” (Thaaha: 13-14)
Namun kaifiyyah (tata cara) pelaksanaan shalat mereka itu berbeda-beda sesuai dengan syariat masing-masing dari para nabi dan rasul.
Kedudukan Shalat Dalam Islam
Shalat dalam agama Islam memiliki kedudukan yang sangat tinggi, hal ini bisa disimpulkan bila kita mencermati nash-nash Al Qur’an maupun As Sunnah. Di antaranya sebagai berikut:
1. Mendirikan shalat adalah tanda sebenar-benarnya orang mu’min. Allah subhanahu wata’ala berfirman :
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama “Allah” gemetarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka, dan kepada Rabb-Nya mereka bertawakkal. Yaitu orang-orang yang mendirikan shalat dan menafkahkan sebagian rizqi yang Kami berikan kepada mereka.” (Al Anfal: 2-3)
2. Shalat merupakan Rukun Islam yang ke dua.
Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍشَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ الله،
وَإِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِيْتَاءِ الزَّكَاةِ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ، وَحَجِّ الْبَيْتِ
“Islam dibangun di atas lima (rukun): Syahadat Laa Ilaaha Illallahu Muhammadur-Rasulullah, menegakkan shalat, menunaikan zakat, shaum Ramadhan dan berhaji ke Baitullah (Makkah).”
(Muttafaqun ‘Alaihi)
3. Shalat merupakan tiang agama.
Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
رَأْسُ الأَمْرِ الإِسْلاَمُ ، وَعَمُوْدُهُ الصَّلاَةُ، وَذَرْوَةُ سَنَامِهِ الجِهَادُ
“Kepala dari seluruh perkara (agama) adalah Islam, tiangnya adalah shalat, dan puncaknya adalah jihad.”
(HR. At Tirmidzi, dihasankan oleh As Syaikh Al Albani dalam Al Irwa’ 2/138)
4. Shalat adalah amalan yang pertama kali dihisab pada hari kiamat dan sebagai tolok ukur dari seluruh amal ibadah yang lainnya.
Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
“Pertama kali yang dihisab pada hari kiamat adalah shalat, jika shalatnya baik maka baiklah seluruh amalannya, dan jika shalatnya rusak, maka rusaklah seluruh amalannya.”
(HR. Thabrani, Ash Shahihah 3/346 karya Asy Syaikh Al Albani)
5. Turunnya perintah shalat tanpa melalui perantara Malaikat Jibril, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sendiri menerima langsung dari Allah subhanahu wata’ala di atas langit yang ke tujuh.
Shalat Perintah Agung Dari Allah subhanahu wata’ala
Allah subhanahu wata’ala menyebutkan secara tegas di dalam Al Qur’an tentang kewajiban shalat. Diantaranya firman Allah subhanahu wata’ala :
“Dan dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat, dan ruku’lah bersama orang-orang yang ruku’.” (Al Baqarah: 43)
“Padahal mereka tidaklah disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan keta’atan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat, dan menunaikan zakat, dan yang demikian itulah agama yang lurus.” (Al Bayyinah: 5)
Al Imam Al Bukhari dan Al Imam Muslim keduanya meriwayatkan dari sahabat Anas bin Malik radhiallahu anhu, bahwasanya pada suatu malam ketika Nabi shalallahu alaihi wasallam berada di rumah Ummu Hani’ di Makkah, malaikat Jibril alaihis salam datang menjemput beliau shalallahu alaihi wasallam untuk menghadap Allah subhanahu wata’ala. Keduanya mengendarai seekor Buraq, yang lebih besar dari keledai tetapi lebih kecil dari bighal (peranakan kuda dengan keledai), yang langkah kakinya sejauh mata memandang.
Kemudian Jibril membawa beliau menuju langit ke tujuh. Setiap kali melewati lapisan langit, Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bertemu dengan para rasul dan nabi. Sampai akhirnya beliau tiba di Sidratul Muntaha yang tidak ada satu makhlukpun yang mampu menggambarkan keindahannya. Di tempat inilah beliau shalallahu alaihi wasallam menerima perintah shalat lima waktu. Peristiwa ini dikenal dengan istilah Isra’ Mi’raj.
Bahkan Ummu Salamah meriwayatkan bahwa wasiat terakhir dari Rasulullah menjelang wafatnya, beliau shalallahu alaihi wasallam berkata: “Ash Shalatu, Ash Shalatu.” Dalam riwayat yang lain: “Bertakwalah kalian kepada Allah dengan shalat.”
(lihat Irwaul Ghalil: 7/238)
Pelatihan Shalat Sejak Dini
Allah subhanahu wata’ala memerintahkan Nabi-Nya (sekaligus untuk umatnya) supaya mengajak keluarganya untuk memenuhi kewajiban shalat. Allah subahanhu wata’ala berfirman (artinya): “Dan perintahkanlah keluargamu supaya mendirikan shalat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya …” (Thaaha: 132)
Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
مُرُوا أَوْلاَدَكُمْ بِالصَّلاَةِ وَهُمْ أَبْنَاءٌ سَبْعُ سِنِيْنَ وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا وَهُمْ أَبْنَاءٌ
عَشَرٌ وَفَرِّقُوا فِيْ اْلمَضَاجِعِ
“Perintahlah anak-anak kalian untuk shalat (mulai) pada usia 7 tahun, dan pukullah mereka (yang enggan untuk shalat) setelah usia 10 tahun, dan pisahkanlah tempat tidur mereka.” (HR. Ahmad, lihat Irwaul Ghalil 2/7)
Tidak Ada Rukhshah Untuk Meninggalkan Shalat
Kewajiban menegakkan shalat lima waktu berlaku di manapun dan bagaimanapun keadaannya, tidak ada rukhshah (keringanan) untuk meninggalkannya. Agama Islam pun telah menjelaskan tata cara shalat dalam berbagai kondisi darurat, seperti:
1. Dalam keadaan bahaya, seperti perang dan semisalnya.
Allah subhanahu wata’ala berfirman (artinya): “Jika kalian dalam keadaan takut, maka shalatlah sambil berjalan atau berkendaraan.” (Al Baqarah: 239)
2. Dalam keadaan sakit.
Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
صَلِّ قّائِمًا فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَى جَنْبٍ وَفَيْ رِوَايَةٍ :
وَإِلاَّ فَأَوْمِ إِيْمَاءً
“Shalatlah dengan berdiri, jika tidak mampu berdiri maka (shalatlah) dengan duduk, jika tidak mampu duduk maka (shalatlah) dengan berbaring.” (HR. Al Bukhari, dalam riwayat Al Baihaqi ada tambahan: “Jika tidak mampu berbaring maka cukup dengan isyarat.” )
3. Dalam keadaan bersafar juga wajib melaksanakan shalat, bahkan Allah ? memberikan keringanan bagi musafir (orang yang bepergian) untuk menjama’ (menggabungkan dua shalat dalam satu waktu) seperti menjama’ shalat zhuhur dengan shalat ‘ashar di waktu zhuhur (jama’ taqdim) atau di waktu ‘ashar (jama’ ta’khir) dan juga seperti menjama’ shalat maghrib dengan shalat isya’ dengan cara seperti semula. Dan juga diperbolehkan baginya untuk mengqashar (meringkas shalat yang 4 rakaat menjadi 2 rakaat seperti shalat isya’, zhuhur ataupun ‘ashar).
4. Dalam keadaan lupa atau tertidur. Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
مَنْ نَسِيَ صَلاَةً أَوْ نَامَ عَنْهَا فَكَفَّارَتُهَا أَنْ يُصَلِّيَهَا إِذَا ذَكَرَهَا
“Barangsiapa yang lupa atau tertidur, maka kaffarahnya (tebusannya) adalah shalat pada waktu ia teringat (sadar).” (Muttafaqun ‘alaihi)
5. Tidak mendapat air untuk bersuci (wudhu’ atau mandi junub) atau secara medis tidak boleh menyentuh air, maka diberikan keringanan untuk bersuci dengan tanah/debu yang dikenal dengan tayammum.
Allah subhanahu wata’ala berfirman :
“Apabila kalian sakit atau sedang dalam bepergian (safar) atau salah seorang dari kalian kembali dari tempat buang air besar (selesai buang hajat) atau kalian menyentuh wanita (jima’) sedangkan kalian tidak mendapatkan air, maka bertayammumlah dengan tanah/debu yang baik (suci), (dengan cara) usapkanlah debu itu ke wajah dan tangan kalian, Allah tidak ingin memberatkan kalian, tetapi Allah ingin menyucikan kalian dan menyempurnakan nikmat-Nya atas kalian. Semoga dengan begitu kalian mau bersyukur.” (Al Maidah: 6)
Meskipun ia tidak mendapatkan kedua alat bersuci yaitu air dan tanah/debu maka tetap baginya untuk menunaikan kewajiban shalat sesuai dengan kemampuannya. Karena Allah subhanahu wata’ala tidak memberikan beban kepada siapa pun kecuali sesuai dengan kemampuannya.
Ancaman Meninggalkan Shalat
Allah subhanahu wata’ala telah menyediakan neraka Saqar yang dikhususkan bagi orang-orang yang meninggalkan shalat. Sebagaimana firman-Nya :
“Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar (neraka). Mereka menjawab: ‘Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan shalat …” (Al Muddatstsir: 42-43)
Dalam hadits-hadts yang shahih, Rasulullah shalallahu alaihi wasallam juga telah memberikan peringatan keras terhadap orang yang meninggalkan shalat dengan sengaja. Diantaranya:
1. Hadits Buraidah radhiallahu anhu, Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
العَهْدُ الَّذِيْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ الصَّلاَةُ فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ
”Perbedaan antara kami dengan mereka (orang-orang kafir) adalah shalat, barangsiapa yang meninggalkannya maka ia telah melakukan kekafiran.” (HR. At Tirmidzi, lihat Shahih At Targhib no. 564)
2. Hadits Jabir radhiallahu anhu, Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
إِنَّ بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ وَالشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاَةِ
“Sesungguhnya (pembeda) antara seseorang dengan kekufuran dan kesyirikan adalah meninggalkan shalat.” (HR. Muslim no. 82)
3. Hadits Tsauban radhiallahu anhu, Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
بَيْنَ الْعَبْدِ وَبَيْنَ الْكُفْرِ وَالإِيْمَانِ الصَّلاَةُ فَإِذَا تَرَكَهَا فَقَدْ أَشْرَكَ
“Pembeda antara seorang hamba dengan kekufuran dan keimanan adalah shalat, bila ia meninggalkannya berarti ia telah berbuat kesyirikan.” (HR. Ath Thabari, lihat Shahih At Targhib no. 566)
4. Hadits Abu Darda’ radhiallahu anhu, Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda:
لاَ تُشْرِكُ بَاللهِ شَيْئًا وَإِنْ قُطِعْتَ وَإِنْ حُرِقْتَ وَلاَ تَتْرُكْ صَلاَةً مَكْتُوْبَةً مُتَعَمِّدًا
فَمَنْ تَرَكَهَا مُتَعَمَّدًا فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ الذِّمَّةُ وَلاَ تَشْرِبِ الْخَمْرَ فَإِنَّهُ مِفْتَاحُ كُلِّ
شَرٍّ
“Janganlah kamu berbuat kesyirikan sedikit pun walaupun kamu dipenggal atau pun dibakar, dan jangan pula meninggalkan shalat dengan sengaja, maka barangsiapa yang meninggalkan shalat dengan sengaja sungguh lepas jaminan baginya, serta jangan pula minum khamr (arak dan semisalnya –pent) karena sesungguhnya khamr itu pintu setiap kejelekan.”
Dalam riwayat Mu’adz bin Jabal radhiallahu anhu: “Sungguh telah lepas jaminan dari Allah”, sedangkan dalam riwayat Ummu Aiman dan Umayyah: “Sungguh telah lepas jaminan dari Allah dan Rasul-Nya”. (lihat Shahih At Targhib no. 567. 569)
Demikian pula pernyataan para shahabat Nabi , diantaranya:
Umar radhiallahu anhu berkata:
لاَ حَظَّ فِي الإِسْلامِ لِمَنْ تَرَكَ الصَّلاَةَ
“Tidak ada bagian (sedikit pun) dalam Islam bagi seseorang yang meninggalkan shalat.” (Al Mughni 3/355)
Ali bin Abi Thalib radhiallahu anhu berkata:
مَنْ لَمْ يُصَلِّ فَهُوَ كَافِرٌ
“Barangsiapa yang tidak shalat maka dia kafir.” (Al Mughni 3/355)
Abdullah bin Mas’ud radhiallahu anhu berkata:
مَنْ تَرَكَ الصَّلاَةَ فَلاَ دِيْنَ لَهُ
“Barangsiapa yang meninggalkan shalat, maka tidak ada agama baginya.” (Shahih At Targhib no. 574)
Abu Darda’ radhialallahu anhu berkata:
لاَ إِيْمَانَ لِمَنْ لاَ صَلاَةَ لَهُ وَلاَ صَلاَةَ لِمَنْ لاَ وُضُوْءَ لَهُ
“Tidak ada keimanan bagi yang tidak shalat, dan tidak ada (sah) shalat bagi yang tidak berwudhu’.” (Shahih At Targhib no. 575)
Wahai saudaraku yang mulia, walaupun ada sebagian para ulama’ yang berpendapat bahwa orang yang meninggalkan shalat dengan sengaja belum sampai kafir selama masih meyakini kewajiban shalat. Tapi janganlah bermudah-mudah dalam masalah ini, karena sangat jelas sekali dari hadits-hadits shahih dan pernyataan-pernyataan para shahabat Rasulullah shalallahu alaihi wasallam di atas bahwa orang yang meninggalkan shalat dengan sengaja diancam dengan kekufuran, tidak punya keimanan dan tidak punya bagian sedikit pun dari Islam, kecuali bagi orang yang mau bertaubat dengan sebenar-benarnya taubat dihadapan Allah subhanahu wata’ala.
Rujukan :
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=373153562752264&set=a.283762395024715.71138.261290240605264&type=1&theat



Sebarkan Kebaikan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
full edit blog :JIAKREATIFELT on 12/11/2013